2012-10-05

Körkortsfoto: Fotoautomat vs DIY, bilder

Om man ska ta ett foto för ett körtkort finns vissa regler att följa. Fotoautomat är ok, likaså Trafikverkets förarprovskontor eller en fotograf / fotohandlare.

Efter att ha testat Snabbfotos automat hos centralstationen blev jag klart missnöjd. Trots att jag följe instruktionerna blev det ingen skärpa på korten. Det tog bara tid. Hitta parkering, klä upp sig etc. 80 kronor kastade i sjön. Jo, glömde ju att fotoautomaten inte tar kort så du var tvungen att växla till dig 8 st 10 kronorspeng också!!

Döm själva vad som blev bäst

Bild från fotoautomat:
Fotoatutomat, bilder från en av Speed-Services små fotobås. Snabbfoto verkar inte ha koll på sina grejer..
Ja, det var så här dom blev. Trots att jag följde instruktioner till punkt och pricka.. OSKÄRPA, fel fokus?! Går ju inte använda som körkortsfoto. Jag har reklamerat, men inte hört ett knyst trots att det gått snart två veckor.. Allting är automatiserat, rösttelefon etc. Det går inte att få tag i en levande person..

[EDIT 2 år senare och jag fick aldrig höra ett ljud från Snabbfoto, inte en krona tillbaka. Betyg: kan inte bli sämre...]

Hur gjorde jag istället?
Bild som jag tog själv och framkallade hos fotobutiken Eggeborn. 3st 10x15 cm kort för 10 kr.Betydligt bättre!!

3 st framkallade kort. Bara att klippa ut och skickan in med nya "förnyelsen av körkortet". Personligen tycker jag att DIY blev bäst! :-)

2012-09-30

Lite av veckans rensning: Anna-Lisa Thomson, Upsala Ekeby

Lämnade in två stolar och föjande låda till auktionsbyrån i tisdags..
 
Anna-Lisa Thomson fat Spectra
Skönt rensa från prylar som inte används. I plastlådan ligger massa gamla analoga kameraobjektiv plus en kamera också..

2012-09-15

Sålde av alla kvarvarande vindsurfinggrejer!

I veckan kom det en kille som var på kundbesök här i Västerås. Han skulle köpa en mast åt en kompis, men det slutade med att han tog alla mina kvarvarande prylar vad gäller vindsurfing. Bara en flytväst behöll jag. Känns bra. Nu är det intresset avslutat och jag får inte börja igen.

Allt detta såldes iväg till Fredrik J.

The Road Trip 2012: Nästa ställe Västervik, trevlig stad!

Nästa anhalt på ""Road Trippen" blev Västervik. Det visade sig vara en mysig stad, där man var mer positva till turism än Valdemarsvik.

Nedan mina nerskrivna intryck:


Västervik

Trevlig stad, jag började med att följa skyltarna till Lysingsbadet och hamnade vid en camping. När jag kom åkande fram emot incheckningen så såg jag Sven Yrvind (tidigare Sven Lundin) som var ute och joggade. Han har skrivit en del bra böcker som jag läst med förtjusning. Det är efter honom som jag förstått att funktion är alltid viktigare än design. Han kom löpandes i en blå utstyrsel och jag är osäker på om jag såg honom komma med ett rep som skärp. Det finns en hel del att cykla omkring i. Det finns ställen man kan ställa sig på där man får vara ifred. Tex småbåtshamnen som man hittar om man kör över någon mindre bro. Där ligger också en del lyxställen. Dåligt med ställen att lägga sopor på men det går att hitta små ställen där det går att lämna metall/glas osv.

Jag sov nere vid hamnen, där står man gratis efter 18/21 (eller vad det nu var för tid). Sen står man fritt till klockan 09.00 dagen därpå. Här samlas även en del husbilar, precis som i Kivik. Ja trevlig stad helt enkelt. Godis handlas billigt på t ex Överskottsbolaget.

Nere i hamnen avgår diverse båtar, bla till Oskarhamn (tror jag). Mittemot fanns också ett par toaletter, varav en var öppen. Den fungerade inte avrinnen till handfatet på, men i övrigt bra.
Västervik, mysig stad med många vackra ställen!


Nerlagt pappersbruk, man kan känna tidens vingslag och den tidiga industrins storhet.

Ställplats nere i hamnen, går att stå här nattetid.
Det gick även utmärkt att lyssna på VHF-radion, väderprognos på kanal 23
 

Road Trip 2012, Valdemarsvik, Gryts Skärgård och Eköns Naturreservat

Sommaren 2012 blev det en s.k. Road Trip längs med Sveriges kuster. Här följer lite intryck på vägen.

Först gick resan till Valdermarsvik och vidare ut mot Gryts skärgård. Jag kollad även in fyrudden (som jag tror det hette).


Längst ut vid Eköns Naturreservat, strax bredvid ligger en camping.
Mina nerskrivna intryck:

Valdemarsvik
Kändes för kommersiellt, dåligt med utrymme. Finns en camping längst ut. Tar man inte in på camping har man inget där att göra. Upplevde inte stället som något speciellt om jag ska vara ärlig. Knixig väg ut. Hittade inget bra sovställe, det satt skyltar lite varstans om att man inte fick stå nattetid där etc. Skippa säger jag. Enda positiva var att det faktiskt fanns en karta över området som Mankell har något sommarställe. Positiva: Trakfikplatsen: Det var ett av två informationsställe där jag hittade en karta sommaren 2012.

2012-09-12

Kraften av enkelhet, Thriving on Less

Härom kvällen läste jag Leo Babauta´s PDF "Thriving on Less" som ett dokuement som bygger på hans bok "The Power Of Less". Klart läsvärd! Riktigt bra till och med!

"Thriving on Less" är på 27 sidor och finns att läsa här.

Andra bra länkar som ges i kompendiet är följande hemsidor:

http://unclutterer.com/
One of the best blogs on the Internet for articles on simple living and living an
uncluttered lifestyle.

http://www.wisebread.com/
Living Large On a Small Budget

http://www.thesimpledollar.com/
Financial Talk For The Rest of Us

http://www.getrichslowly.org/blog/
Personal Finance That Makes Cents

http://zenhabits.net/  (Leo Babauta egna blog)

2012-09-09

Minimotorcykeln såld på auktion idag. Rensningen fortsätter!

Stor rensning! Idag såldes min lilla motorcykel, en PBR 125 på auktion.
But Why?!

Det har känts för otryggt att köra omkring på den, frågan är inte om jag kommer krascha utan när. OCH jag väljer livet vilken dag i veckan som helst! Bilisterna svänger ut framför mig stup i ett. Det går inte att slappna av. Man måste åka omkring på helspänn för varje bilist utifall dom ser en. Rondellerna är värst! Uppenbarligen är folk inte vana med en sådan här liten motorcykel eller så ser folk väldigt illa..

Så det känns bra att motorcykelkapitlet därmed är stängt. Det ska till mycket för att jag ska ta upp motorcykelkörandet igen. Det är ett intresse som jag lägger bakom mig. Det finns mycket viktigare saker att fokusera på!


Effecta auktion, försäljning av motorcykeln PBR ST125 -2007
Slumpades iväg på auktion för 5000 kr, men målet att förenkla är större än några tusenlappar hit eller dit!


2012-09-05

Rensningen fortsätter, lämnat min motorcykel till auktionsfirma


Jag känner att jag måste komma vidare i min rensning.. Jag lämnat min lilla motorcykel SKYTEAM PBR ST125 till en Auktionsbyrå här i Västerås. Tyvärr tar dom massa procent i provision, men det är bara att hålla tummarna att det finns folk som är intresserade.

Visst hade jag troligen tjänat mer på att sälja på blocket, men detta är enkelt och spar mig massa tid från spekulanter och däcksparkare. När missionen är att förenkla är det bara att gå mot det målet. Det har prioritet! :-)

Kolla in Effecta hemsida för mer information: http://www.byraneffecta.se/default.aspx

Monkey R kopia: Skyteam PBR 125 kubik, ca 9 hkr, maxar runt 100 knyck
Nu söndagen den 9 september säljs denna skönhet (Monkey Bike kopia -R modellen) på Effecta Auktion här i Västerås. Utropsnummer 414

Se min tidigare annons för mer information!

Jag återkommer med hur det gick!

2012-09-03

Avveckla ännu ett intresse, sälja PBR:en, förenkla

Idag ska jag åka och lämna min lilla motorcykel till försäljning hos en auktionsbyrå, Effecta här i Västerås.

Jag har lite halvhjärtat lagt ut annons där det är gratis att annonsera, men inget napp. Halvhjärtat då jag ville ha den kvar under sommaren. Men sommaren har inte bjudit på något bra väder och den lilla motorcykeln har mest blivit stående.. (Stått och kostat pengar i försäkring).

Trots att auktionsbyrån troligen inte får lika bra betalt och dessutom tar provision på 23 procent så är det dags att göra slag i saken. Förenklingen måste fortsätta!

Skälen till att jag säljer denna är att jag känner mig otrygg att köra den. Bilisterna har uppenbarligen svårt att se mig. Jag måste åka på helspänn för att ingen bil ska svänga ut framför mig osv.. Rondeller är livsfarliga, bilisterna ser mig inte! (eller helt enkelt är för ouppmärksamma, deras ögon letar bara efter andra bilar verkar det som...)

Jag tänker alltså avsluta mitt Mckörande precis som vindsurfingintresset, genom att göra mig av med allt som har med det att göra och intala mig själv när jag blir sugen att det där är ett avslutat kapitel.

Skinnställ och Mc-hjälmar ska också lämnas in.

MEN det är alltid lite ångestfullt att avsluta ett intresse.. Göra sig av med saker man gillar, och som man vet har mycket mer att ge. Men det positiva är att det gör plats för något annat i mitt liv!

My mission is to simplify my life, to be able to focus more on prioritized "stuff"

2012-09-01

Enkelhet ger mer fokus åt att göra det som känns meningsfullt


Efter att ha i större delen av mitt liv komplicerat till saker och ting har jag äntligen begripit att lite av grejen med att känna sig fri är att förenkla. Varför göra livet komplicerat med prylar som tar massa tid, som stjäl uppmärksamhet (och kräver tid att intjäna pengar för att skaffa)? Varför ha vänner som gör ditt liv mer komplicerat? Varför skriva komplicerat om ett ämne när det går att förenkla och göra det mer förståeligt? Oftast är det dom som kan beskriva en komplex "grej" på ett enkelt sätt som verkligen förstår hur det hela fungerar.

 Med enkelhet finns mer fokus på att göra det som känns meningsfullt. Det som du mår bra av. Jag tror dock att man kanske måste gå på nitarna och självuppleva detta? För mig var det i alla fall så. Jag menar när jag föddes började jag i all enkelhet (naken och beroende av andra) och sen på vägen någonstans gick jag vilse.. Sökandet här i livet har hittills gett mig den insikten i alla fall, rätt eller fel.

 

Kan du göra det som du trivs med här i livet, sååå innebär det ofta att man känner frihet.

 

Albert Einstein lär har sagt följande kloka ord:

“Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius — and a lot of courage — to move in the opposite direction.” Albert Einstein

En gratis Ebook som handlar om att förenkla sitt liv och fokusera mer är ”Simpler” (pdf) som är skriven av Matt Maderio. Även om jag inte läst hela denna (ännu) så kan den vara värd att kolla in.

Den går att läsa/ladda ner här: http://www.threenewleaves.com/store/simpler/

Direktlänk:

http://www.threenewleaves.com/wp-content/uploads/2010/12/Simpler.pdf

2012-08-19

Dagens enkelhet, ut i skogen och plocka blåbär och svamp

Ibland kan det vara skönt att ta en sväng ut i skogen och leta blåbär och svamp. Idag var en sådan dag.

Kian tog mig ut till Ängsö skogarna och där hittades ett fåtal gula kantareller och någon liter blåbär.


Min fina Kia Pride som alltid ställer upp trots hostande då och då..
Bilen parkerad i skogen påväg ut mot Ängsö.

Här lite blåbär som hittats.

Dagens skörd: lite gula kantareller och någon liter blåbär
En fin dag i skogen med andra ord. Man var dock tvungen att ha en lättare jacka för flygfäna var på en stup i ett..

2012-08-17

Dagens rensning: Krukor och stearinljus :)

Med min rensning går det väl sådär.. jag har skaffat massa mer jox så det har väl kanske gått och fel håll.

MEN idag blev det lite rensat i alla fall!


Krukor som kan rensas, kommer nog aldrig till användning igen. Och behövs dom får man skaffa nya!
Dagens skörd att kastas, krukor och några snea stearinljus

Jag är tvungen att göra ett inlägg om det för att intala mig själv att det är progress... hahah.

2012-05-20

Veckans rensning, sålde av en vindsurfingbom

Rensningen fortsätter, även om det går lite trögare nu. Jag har ju lite vindsurfingprylar som jag försöker sälja, men det går rätt trögt. Det verkar som antalet utövare har minskat för det är dåligt sug på mina annonserade prylar, trots vad jag tycker är bra pris.

Nåväl, idag blev jag av med en vindsurfinbom till en trevlig västkustbo (jag fattade det som att han höll till i Göteborg) som hade vägarna förbi och var och hälsade på svärmor i Hallstahammar. Han gjorde ett bra klipp när han fick denna felfria vindsurfingom för 350 pix.
Det är kul när grejorna kommer till användning hos någon annan. Bara hängseletamparna, upphalningslinan och bomskyddet kostade mig dessa pengar, boomen fick han på köpet så att säga =)


Local spirit vindsurfing bom Extreme
Local spirit vindsurfingbom såld denna vecka!

Alltid skönt när man blir av med stora saker. Idag är det riktigt skönt väder, ja lite sommaraktigt så man får passa på och ta vara på på den varma solen! Hejdå.

2012-05-11

Veckans rensning - Mobira Cityman, Nishiki Mixte, diabilder mm

Rensningen går sakta framåt. MEN det går framåt. Veckans rensning består i en Nishiki Mixte damram, några diabilder och en lampa som kastades. Den här veckan sålde jag även en blivande klassiker, men samla på prylar måste jag lägga ner. Så därför såldes Nokia-Mobira första handhållna mobiltelefon. En Cityman 900. Killen som köpte den skulle använda telefonen till en 80-tals fest. Hade man råd med en Yuppinalle och var en finansvalp så var man kung på 80-talet, så rätt val! =)

NMT 900 - Mobira Cityman 900 - Blivande samlartelefon?
NMT 900 - Mobira Cityman 900 - Blivande samlartelefon?

2012-05-09

Funderingar kring prylar och rensning


Livets lustiga gång
Min så sakteliga rensning fortsätter. När jag böt till sommardäck nu i slutet av april, så passade jag på att rensa i en byrålåda uppe på vinden. Där hittade jag gamla diabilder som innehöll bilder på gamla klasskompisar från tiden på mediecentret i Surahammar och dess omgivningar. Jag hittade även ett litet batterilyse som det gick att vissla på så tändes det. Tror den lilla prylen köptes från World Import eller möjligen Hobbex (är det någon som minns dom?). Låter som en perfekt sak att ha när man kommer in i ett mörkt rum va, bara vissa till och tänt var det här? Problemet var bara att den ofta drog slut på penlight batterierna på några dagar trots att man aldrig tände den.. Den är säkert mer än 15 år gammal nu dessutom..  It had to go.
Detta blev den dagens skörd att kasta. Lite men alltid något.

Funderingar kring tid och prylar
Om jag funderar tillbaka ett antal år så undrar jag ibland vad det är som gör att i vissa perioder så lockar inköp av diverse prylar så mycket? Är det kanske brist på något annat. Är det för att ha något att berätta för andra, något att visa upp. Något som gör mig mer intressant, är det för att passa in. Är det för att inte framstå tråkig. Är det för att normen säger att om vi inte konsumerar så stannar tillväxten? Är det för att man vill ha erfarenheten av att ägt en viss pryl. Testa vad det innebär att äga en segelbåt t ex? Givetvis finns det också intressen som gör att man/jag tycker mig behöva en sak. T ex en snabbare vindsurfingbräda, en ny amatörradio som klarar mer än den gamla osv. Något att fylla ens tid med? Kanske är det även brist på kärlek som gör att man fyller ut tomrum med något annat? Numera kan jag nästan känna mer lycka att bli av men en pryl än den kortvariga ”lycka” jag upplev vid inköpet. Befrielse och glädje, trots att jag har gått ekonomiskt back på det hela. Det låter ju som bara positivt, lycka att inhandla och lycka att sälja? Njaa.. viss ångest infinner sig ofta däremellan. Jag frågar mig varför har jag köpt den där saken när den bara står? En pryl kan ta värdefull plats och vara i vägen, den kan orsaka mycket svärdomar just på grund av detta.. Jag tycker dessutom inte att det är speciellt kul att sälja saker. Försäljning kan innebära allt från jättesmidiga köpare till dom som velar, vill att man håller saken (för dom var först att ringa), för att senare ge besked att dom inte har pengarna osv. Folk som gör allt för att pruta och snacka ner prylarna. Däremellan har man då avvisat ett flertal andra intresserade (i bästa fall).
Intresset för prylarna kan ibland vara minst sagt svagt. Tänker främst på vindsurfingprylarna jag försöker bli av med, den marknaden känns som den dött. Det känns som antalet aktiva utövare har minskat, eller så anses mina prylar för gamla och omoderna för dom ofta ”hippa” vindsurfarna som vill ha senaste modell och riggen i 100 procent kolfiber.
För att inte tala om all tid som går åt att invänta folk som ska komma och titta på prylarna man säljer. Många gånger har lediga helgdagar gått åt pga. av att man/jag måste vänta in folk som sen visar sig vara försenade och så vidare.

Tänk all tid man lagt på att samla på sig alla prylarna som sedan mest blivit liggande. Jag tycker ibland att utforskandet kring en viss produkt är också en del av det roliga. Att jämföra för och nackdelar och sen göra ett riktigt bra val (så man inte ångrar sig), det är lite av grejen.
Det måste vara det primitiva i en som gör att man tycker prylar/saker/kläder är något man bör samla på sig? Speciellt ”Bra att ha” prylar. Förr i tiden var detta troligen en strategi att överleva, att ha saker att byteshandla med. Inte kasta något som kunde komma till användning. Det fanns då inte lika mycket överskott av prylar och saker. Men idag när det finns skyddsnät för det mesta, är det då vettigt att samla på sig (bara för att man kan)? Är det vettigt att följa impulsen att ”en sån där” vore kul? Sen blir den saken ofta stående och man för vidare sitt köpbehov på någon annan pryl. Mitt svar: Nej, det känns inte speciellt vettigt. Prylar har en tendens att låsa fast en person. Ju mer prylar och ägodelar, desto mer fast i det geografiska området. Prylarna kräver också mycket omsorg och vård, inte något en vanlig person kan leja bort. För att inte tala om stöldrisken som ökar med varje pryl som tillskaffas.
Tänker man lite rationellt (och inte så känslostyrt) på det hela känns det som ett sjukt beteende egentligen: Först tiden att samla och hitta på, läsa och jämför vad man vill ha osv. Och sedan några år sedan att antingen kasta eller att försöka sälja etc. Kunde man inte använt tiden till något bättre. Var och en bestämmer vad som är meningsfullt för dom. Vissa anser säkert det, vissa inte.
Kasta saker gå ju relativt lätt att göra, men det känns för mig bättre att åtminstone försökt sälja innan det är dags för soptunnan. Även för miljöns skull känns det bättre att någon annan övertar ”prylen” istället för att den kanske eldas upp i återvinningsprocessen.

2012-05-04

Tankar kring fantasi, vilja och båtkonstruktion - Sven Yrvinds bok 'Konstruktören'

Jag har hittat en intressant bok av Sven Yrvind. Det märks att det finns mycket kloka tankar i den här boken. Jag har alltså just börjat läsa hans bok: Konstruktören - En Oceanseglares Väg -. Hittills verkar boken riktigt bra. Det är bara att erkänna, jag gillar att läsa böcker om frihet. Jag hoppas bara att jag själv går från teori till handling inom en inte alltför avlägsen framtid. :-)

Nedan följer ett utdrag, vi börjar på s16:

"Hos författare och uppfinnare måste viljan och fantasin gå en delikat balansgång. Dominerar viljan, kväver den kreativiteten. Tar fantasin överhanden får skapandet varken struktur eller verklighetsförankring. Havet har ingen fantasi. Han är liemannen som hänsynslöst mejar ner alla försök till orealistiska konstruktioner och inte accepterar några ursäkter. Men havet är en bra skola för den som söker sanningen.”

/* s26-s27 */

”Täta luckor och ett ventilationssystem, som inte släpper in vatten ens när båten ligger uppochner, håller boendeutrymmet torrt. Ett tjockt starkt isolerat kompositskrov skyddar båt och besättning. Osänkbarhet garanteras av en lätt sandwichkärna som har flytkraft och stabiliteten är baserad inte på barlast utan på last med flytförmåga. Den lätta tjocka sandwichkärnan håller besättningen varm. Fönster tjänstgör som kondensatorplattor. Det håller fuktigheten inom rimliga nivåer. Låsbara fack och nät över kojer gör att last och besättning ligger kvar vid kapsejsningar. Masten får sin styrka genom att vara flexibelt stagad, kort och spridarlös. Däck och överbyggnad är utformade så att deras flytkraft i alla kantringslägen ger en självrätande båt. Tack vare dessa och andra idéer kan båten ge sin besättning en inre miljö med homeostas. Med båtar byggda efter sådana principer kan man färdas säkrare och i större komfort över stormiga hav. Nya destinationer kan nås

Mina båtar är problemlösningar.”


Jag ser fram emot att läsa vidare! Har du någon bok du varmt rekommenderar? Jag är alltid nyfiken på att hitta något läsvärt! :-)

2012-05-02

Exempel på onödigt skit man köpt - kvitto

I slutet av sommaren 2008 fick jag för mig att bjuda på en gammal mobiltelefon på Tradera! Det var en stor klump, en Mobira Talkman 320 gjord för NMT 450 (Nordisk Mobil Telefoni). Slut priset hamnade på 205 kronor. För att åka och hämta telefonen gick det dock åt minst en halv dag (25-30 mil fram och tillbaka). Visst är det trevligt med utflykter, men det går också åt mycket tid att sitta i en bil. Givetvis gick det inte att ringa på telefonen. Tanken var väl god kanske. Tänkte ev. bygga om den till en amatörradio för 70 cm, men som med så många andra planer blir det sällan realiserade.

Vad har hänt sedan 2008?
Nu har jag gjort mig av med denna mobiltelefon, jag fick 20 kronor för den på en radioamatör auktion..

Bara ett litet exempel på slöseri med tid mm. Det hade nog varit bättre att avstå...

Kvitto:
Kvitto på gammal mobira mobiltelefon
Jag skriver mest för att försöka hindra mig själv från att begå samma misstag.. =)

2012-04-24

Skåpbil: Chevrolet G20 van 1987 - funderingar kring ägande. Fördelar vs nackdelar. (Auktion)


Kviberg överskottslager har en fd polisbil i form av en stor tung Cheva van. Den har tillhört Rikspolisstyrelsen (Stockholm). Denna är nu ute till auktion, auktionen går ut imorgon 2012-04-25. Försäkringsbolaget är Kammarkollegiet. Skatten betald, så bara där finns några tusen att hämta.

Det sitter troligen en 5.0 liters 305:a i den. 127 kW som man får reda på i annonsen talar för detta.

Den har bara gått 5284 mil enligt mätarställningen! Den kan alltså vara i grymt fint skick. Det står också i annonsen att karossen är väldigt fin för sin ålder (bla bla). Dessa gamla skåpbilar finns bara med automat. Oftast 3växlad med overdrive (lockup) funktion. Lockup funktionen ska bara användas vid motorvägskörning för att inte slita på automatväxellådan (har jag läst).

Vad mer? Jo, det är körförbud på denna bil och det står även i informationen att värmepaketet läcker. Den biten borde kunna temporärt lösas genom att koppla sig förbi värmepaketet. T ex koppla ihop slangarna som går till värmepaketet med en ihålig pinne eller t.ex. ett bockstyre till en cykel och några slangklämmor. Men jag vet inte dimensionen så svårt att förbereda. Känns inte som om jag vill hålla på och leta detta imorgon kväll (när auktionen är avgjord).

Tyvärr står objektet i Göteborg.. Vilket betyder massa krångel, chansande osv. Kommer bilen gå att köra hem, håller den osv. Att köpa en bil osett är risktagande och kan ge en massa problem.. Problem är något jag helst vill undvika. Vill lägga min tid på annat så att säga. Förnuftet säger att vänta tills du hittar ett objekt närmare där du bor.. Badrumsspegeln säger också ”fokusera på det meningsfulla”, är detta köp meningsfullt? Mycket tveksamt.

Så frågan hjärnan  ställer sig.. om och om igen (i köpiverns lust). Ska man slå till osett på denna? Känner ni igen den velande känslan, köplusten som vill stillas?

Ägarhistoriken ser ut så här:

<><> <><><><> <><> <><> <><><><><><> <><> <><> <><><><><><> <><><><><><> <><><><><><> <><><><><><> <><><><><><> <><><><><><> <><><><><><> <><><><><>

Nuvarande ägare fr o m

2011-05-19

Rikspolisstyrelsen

Box 12256

102026 Stockholm

Tidigare ägare fr o m

1987-12-08

AB Möllers Frukt & Blommor

Stavershult 211

266 95 Munka-Ljungby

Tidigare ägare fr o m

(Inköpare av fordon från början)

1987-03-12

Ådalens Invest Aktiebolag

Ödsg 19 / Lennart Rylander /

872 36 Kramfors



Fordonet är belagt med körförbud 2011-03-01 och är lastbilsregistrerat (LB). Max 2 personer totalt. = Inte speciellt atraktivt.

Vid senaste besiktning (2010-02-11) noterades en mätarställning på 47711 km. Vilket innebär att den har gått 5284-4771=513 mil sedan sista besiktning.

 Bilder på utsidan:

Chevrolet G20 Van 1987
Chevrolet G20 Van 1987







Rost på reserhjulshållaren / Corrosion - rust

Denna bil köptes alltså in i maj 2011 av Rikspolisstyrelsen, det innebär att den måste ha varit obesiktad och belagd med körförbud redan då. Sedan verkar man inte besiktat den utan den har troligtvis bara stått overksam i deras ägande. Det är ganska lätt (för mig) att fantisera ihop vad den tänkt användas till hos Polisen. Spaning, knarkspan i skumma kvarter? Eller har Polisen rätt att beslagta bilar, och detta är en sådan. Det går att spekulera ihop en bra story hur som helst!

Den är utrustad med en gasolvärmare och inredningen ser byggd ut för gömma sig i den. Svart inredning, mörka rutor och mörka skynken för fönstren. Detta kan i och för sig ha skett av tidigare ägare, men varför bygga en så mörk inredning i den i sådant fall. Tittar man på registreringsbeviset så står det: Kaross: Skåp - Kontorsinredning (24). Kontorsinredning för poliser? Frågorna är många och det gör bilen lite extra intressant tycker jag.
Inredningsbilder mm
Fd polisbil - inredning för spaning? / Former Cop surveilance interior?
Fd polisbil - inredning för spaning? / Former Cop surveilance interior?

Huvudbrytare och elskåp - Head circuit breaker
Huvudbrytare och elskåp - Head circuit breaker

Propangas behållare saknas - Propan container is missing
Propangas behållare saknas - Propan container is missing


Propane Heater - Propanvärmare - För att hålla spanande poliser varma
Propane Heater - Propanvärmare - För att hålla spanande poliser varma? Eller var det tidigare ägare som värmde sig med hjälp av denna?



Chevy van interior - Inredning Cheva van 1987
Chevy van interior / Inredning Cheva van 1987


Bilen kan så klart även ha denna inredning från tidigare ägare, som var AB Möllers Frukt & Blommor. Kanske har den använt på något torg och endast körts fram och tillbaka. Frukt och blommor som sålts på ett fiskartorg?? Endast använts på sommaren osv. Vinterdäck saknas. Tittar man ba

Årsmodellen på Chevan är av årgång 1987.

Motor: 127 kW (vilket innebär att det troligen sitter 5,0 liter V8 i den, det sägs också att 1987 kom  TBI (Throttle Body Injection) på Chevrolet van). Jag pratade dock med en arbetskamrat (LT Lasse) som sa att man sen då kanske borde byta till TPI, där varje cylinder får egen insprutning (nytt insug alltså) istället för den här varianten som verkar sitta i samband med förgasaren/na?

Årsskatt: 3197

Jag är i valet och kvalet om jag ska slå till (edit: jag var när jag skrev detta).

Nackdelar:

  • Väldigt bensintörstig. Blir väldigt dyrt att köra omkring i den. Räkna med runt 2 liter milen vid körning i stan. Det är mer än dubbelt mot vad min nuvarande Kia drar..
  • Okänt skick – måste åka ner och titta innan. Vad är skicket, vad är den värd?
  • Tar mycket tid, lättare att hitta något närmare
  • Tar stor plats (går inte in i vanligt garage som brukar vara på ca 5m och dörröppning på 2meter

Den här Cheva G20 Van mäter
<><> <><> <><><> <><> <><> <><>

Längd, mm: 5450

Bredd, mm: 2020


  • Många föredrar 350 istället för 305 motor, det här verkar vara en 305.
  • Det sitter troligen inte en 700 automat i den, vilket av många sägs vara att föredra.
  • Troligen ganska svårsåld (om jag blir missnöjd). Man ser att många ligger kvar länge på blocket osv.
  • Går inte in i garage där jag bor.
  • Värmepaket trasigt, kan jag fixa det temporärt och ändå köra hem?
  • Körförbud
  • Kanske mycket annat okänt strul?

Fördelar

  • Skattefri om 5 år.
  • Följer med gasolvärmare, kanske något som man kan ha användning av.
  • Billig i inköp i jämförelse med tex motsvarande skick av en Vw T3 Transporter. Det känns som att dom ligger högre i pris, pga av lägre bensinförbrukning.


Just för tillfället drabbas jag med mig själv om jag verkligen bara är köpsugen och bara köper på mig problem. Prylar är lika med problem. Skaffar jag bara en stor pryl, som kommer kosta mig tid och pengar och engagemang. Jag  som egentligen snarare hade tänkt mig en välskött Toyota Hiace, och det är egentligen inte bråttom. Jag sitter inte i sjön så att säga.

Ska jag köpa denna och bara ha stående, ställa min nuvarande bil på jobbets parkering? Ska jag försöka sälja bort min nuvarande bil? Kommer grannarna gnälla på att den är för lång och bred för att stå på en vanlig parkering?
Kanske har dom svårt att ”baxa” in sina bilar i deras garage när det står en lång Van på parkeringen framför deras garage? Var ska jag sedan göra av min befintliga bil, sälja iväg den, eller rent av skrota den. Neh, tycker det vore synd. Tjaa, det blir lite omständigt i varje fall. Problem som måste lösas.

Samtidigt är det inga stora pengar vi pratar om. Administrationsavgiften verkar hamna på några tusen, ett par resor till Göteborg. Säkert hamnar priset i alla fall under 20 papp totalt. Kanske ska jag ta ledigt imorgon och åka ner och titta på den? Satsa en ledig dag och energi på att göra en liten utflykt ner till Göteborg. Är den verkligen i toppskick så kanske man ska slå till, annars skiter jag i det och åker hem. Är det värt att ta en ledig dag för att stressa ner fram och tillbaka över en dag? Hmm många frågor.. Tveksamt. Skulle det varit i sommar så hade man juh kunnat passat på och semestra lite, men nu.. no, not so much. För Kallt, punkt. Visst finns det varma kläder, men nix jag föredrar mindre kläder på semestern. 
Funderar vidare:
Om jag skulle åka ner, då måste jag ta med mig verktyg för lite enklare mekaniskt strul. Kunna fixa felet med värmarpaketet och sen fixa en försäkring och sen chansa på att bilen håller vägen hem, en nätt liten tripp på ca 30-35 mil om allt går som det ska. Men jag kan ju också bli stående och bli tvungen att ringa bärgare och hela baletten. Svårt att veta skicket.

Om jag slår till så måste jag lämna bilen som jag kör ner med (alltså nuvarande Kia) någonstans. BÖK, jag vill ju såklart hitta en parkering som inte kostar något.. Det kommer ta tid att hitta ett lämpligt ställe, och jag vet att Göteborg sedan tidigare semestrar är ena rackare på att ta betalt på de flesta parkeringar. Speciellt åt kustsidan, typ Fiskebäck och liknande. Svårt att hitta gratisparkering, (jämför här med Varberg som är mycket turistvänligt).

Näee, jag känner att jag helst vill undvika problem och bök, parkeringsböter och allt, och vill jag verkligen ha en gammal amerikanare.?? Tjaa vore kanske coolt? Lyxigt med mullrande miljöovänlig V8. Givetvis skulle det inte bli så många mil en sån här bil rullade varje år. Det är lite av en entusiastbil. Jag vill ju ändå se mig som miljövän.
Jag har idag pratat runt med lite folk på jobbet och det känns som om dom flesta vill avråda från att köpa den. Det är väl därför som bilen säljs till ett riktigt bra pris och det verkar vara få intresserade av dessa bensinslukare. Priset på en liter bensin ligger när detta skrivs på ca 16 kr / litern.
Jag ringde upp Kvibergs Överskottlager och fick då veta att det finns ett reservationspris. Jag fick tyvärr inte veta vad det var, så det kan ju vara betydligt högre, och göra det hela mindre intressant. Jag försökte även få tag i dom som provkört bilen (på Kvibergs) för att få ett utlåtande, men dom var mycket upptagna med provkörningar. Efter ett antal samtal så sa kvinnan jag pratade med att någon av dessa killar skulle ringa upp om jag lämnade telefonnummer, vilket jag gjorde. Det har dom inte gjort än och då känner jag att det får kvitta. För många osäkra parametrar. Skulle det verkligen vara något att ha så kommer priset troligen att dra iväg ändåså. Välskötta fåmilare brukar få folk sugna. Dock vet jag inte läget riktig när det är en sådan här bränsletörstig Chevrolet Van G20..

Skönt att skriva av sig, det hjälper mig att tänka, att få saker på ”pränt”. Jag känner alltmer att jag skippar budgivningen på den där auktionen och väntar in ett annat objekt istället! YES!

Jag ska hålla ett öga på budgivning och meddela vad som händer. Än så länge är det ingen som gett något bud. Utgångsbudet ligger på 8000 kr, reservationspriset är okänt. Man vet inte förrän man börjar bjuda om man är högste budgivare. Allt för att pressa priset. 

2012-04-21

Radio Sweden - Svensk radio utomlands nerlagt och "Bo på gården" länkar för mobilt resande

När man lever mobilt kan det vara "meckigt" med tillgång till Internet, det är också på något vis skönt att slippa informationshetsen. Helt enkelt har man Internet blir man sittandes där för mycket. Däremot tycker jag att det är trevligt att lyssna på radio. Det är alltid intressant att höra väderrapporten via VHF-radion tex. Allting behöver inte bli digitalt.

Ett trevligt inslag utomlands var svensk radio utomlands, kolla in Radio Sweden. NIX inte mer!Tyvärr verkar Sveriges Radio tagit bort sändningarna över kortvåg, vilket gör att man måste ha tillgång till Internet... och har man tillgång till Internet (med allt utbud) så lär man inte ägna tiden åt att lyssna / läsa på Radio Sweden hemsida.. Synd tycker jag att kortvågssändningarna har upphört! Får väl lyssna på annat på kortvågen istället..

(analoga kort- och mellanvågssändarna fortsatte till den 31 oktober 2010, då Sveriges Radios sändningar på kort- och mellanvåg upphörde)

www.sr.se/rs

Bra länkar för mobilt resande:

Ställplatser med tömningsplatser i bla nordtyskland, men även andra länder verkar finnas:
www.eurocampingcar.com

(välj English och sen "Motorhome areas in Europe ")


Bo på gården länkar - ät på gården och sov sen i husbilen på parkeringen. Använd Google Translate för översättning. Med dessa länkar ska ge en hint om var dessa ställen finns. Kanske måste man bli medlem, vet ej.
Frankrike:
www.france-passion.com

Italien
www.fattoreamico.it