2017-12-13

De 7 Goda Vanorna, av Stephen R. Covey

Mer bokutdrag från följande bok...


//s35  //
”Idéerna i ramverket är tidlösa. Det är principer, eller sanningen. Det är därför de fungerar och därför de talar till människor i alla åldrar runt om i världen.”
// Längre ner samma sida, s35 //
”Det finns ingen effektivitet utan disciplin och det finns ingen disciplin utan karaktär.”


//s51 //
”Som kontrast var nästan all litteratur från de omkring första 150 åren i stället inriktad på något som skulle kunna kallas karaktär som grund för framgång – det vill säga hederlighet, ödmjukhet, trofasthet, måttfullhet, mod, rättvisa, tålamod, flit, enkelhet, blygsamhet och den gyllene regeln. Benjamin Franklins självbiografi är ett exempel på den typen av litteratur. Den är i princip berättelsen om en mans arbete med att integrera vissa principer och vanor på djupet av sin karaktär.”

//s61 //
”Men inte alla paradigmskiften är positiva. Som vi har sett har skiftet från inriktning på karaktär till inriktning på image medfört att vi har övergett just de rötter som bidrar till verklig framgång och lycka.”

//s65 //
”Andra exempel innefattar hederlighet och ärlighet. De skapar själva grunden för tillit, vilket är avgörande för samarbete och långsiktig personlig och interpersonell utveckling.”

//s70 Stephen har en kontrovers med sin dotter som inte vill låna ut hennes ägodelar till andra barn //
”Jag kanske hade högre förväntningar på henne, därför att jag själv befann mig på en lägre nivå på min egen skala. Jag kunde eller ville inte vara tålmodig eller förstående så jag förväntade mig att hon skulle lämna ifrån sig sina saker. I ett försök att kompensera för min otillräcklighet hämtade jag styrka från min ställning och auktoritet och tvingade henne att göra som jag ville.
Men att hämta styrka på det viset skapar svaghet. Det skapar svaghet hos den som gör det eftersom det förstärker beroendet av yttre faktorer för att uträtta något. Det skapar svaghet hos den som tvingas ge efter, och hämmar utvecklingen av oberoende resonemang, utveckling och inre disciplin. Och slutligen leder det till en sämre relation. Rädsla ersätter samarbete och båda berörda parter blir mer nyckfulla och defensiva.”

//s70 //
”Min erfarenhet är att det finns bra och dåliga tillfällen att lära ut saker. När relationer är ansträngda och stämningen laddad uppfattas ett försök att lära ut något som dömande och avvisande. Men om man tar upp saken när man är ensam med barnet, när relationen är bra, och då väljer att diskutera det man vill lära ut har det mycket större effekt. Det kan vara så att jag inte var tillräckligt emotionellt mogen för att kunna göra det då.”


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar