2017-09-23

Hur hantera ett litet barn som får ett vredesutbrott..

Frihet i samband med barnuppfostran. Barn testar verkligen sina gränser. Dom försöker se hur man ska reagera, de försöker manipulera etc.. De är på sin väg att bli civiliserade.

 Jag minns själv hur envis jag var som barn! Minns speciellt ett tillfälle som etsat sig fast. Det var kväll och sovdags, jag låg i min lilla spjälsäng. Kanske var 3 år.. Mamma hade typ sagt godnatt och gått till sängs..
Jag hade tidigt lärt mig att om jag skrek så kom min mamma. Tyckte det var smidigt. Och av någon anledning ville jag att hon skulle komma.. så jag skrek "Mamma!", jag skrek mig blå, hon kom inte. Trots att jag visste att hon var i närheten. Jag skrek och skrek, allt starkare, jag grät tills jag blev hes, röd och törstig. Nu måste hon ju komma, hon brukar ju alltid det! Jättejobbigt. Nej, hon kom inte..Varför kom hon inte?! Tillslut fick jag inse att hon inte skulle komma, så jag gav mig..

Den logiska anledningen till att hon inte kom var att hon hade plockat ur hörapparaten. Min mamma var i princip döv utan hörapparat då någon läkare hade petat hål på hennes trumhinnor när hon var barn och hade öroninflammation. Med hörapparat hörde hon ganska bra, men ingenting utan.. Efter det här slutade jag skrika efter henne.

Idag tittar vi på hur vi kan hantera ett litet barn som får ett vredesutbrott. Hur kan man hantera ett väldigt bråkigt barn? Ett barn som får ett utbrott när den inte får som den vill.

Peaceful Parenting.

Jordan Peterson on Raising His Son

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar