2017-09-19

Björksopp, tegelsopp och Apelsinsopp kärt barn har många namn

 
Resultatet av en enda apelsinsopp / björksopp
Resultatet av en enda apelsinsopp / björksopp.

Det är svamptider och man ser många som är ute i skogen och letar nu. Hittade bara en fräsch mindre Apelsinsopp på en promenad och jag tänkte visa hur jag tillaga den. Förövrigt pratade jag med en annan herre i skogen som kallade Apelsinsoppen för "Stensopp". Jag blev lite osäker på om de kallades för Stensopp också så jag sa inget, men Stensopp är en annan svamp. Som jag förövrigt också tror jag såg.
Apelsinsoppen / Björksoppen fanns det flera av men dom var rätt maskätna (ja skalbaggar gillar också denna svamp). Se till att koka / steka björksoppen väl, det finns en del rapporter att folk blivit dåliga i magen.
Jag har tidigare skrivit om just Apelsinsoppen (Leccinum versipelle) här.


Så här ser Apelsinsoppen / Björksopp / Tegelsoppen ut.
Leccinum versipelle, det latinska namnet, också känd som "Boletus testaceoscaber" eller "the orange birch bolete" om vi ska försöka vara lite internationella. :)
Lite mossa hade växt ovanpå, men borsta bara bort det.
Stjälken skalades av. Och sen hacka ja toppen för sig.

Chop it all together
Valde att steka på 5:an med olivolja..

Sen tillsattes ca 1,5 dl vatten som det hela fick koka i.
Kokade minst en kvart, vattnet kokar bort med tiden så fick fylla på med en halv deciliter. Testade att inte smaksätta med något övrigt och det hela blev ganska smaklöst. Kanske kokade lite för länge..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar