2017-06-10

Orm på skogsbadningen...

På en av mina sköna skogspromenader ( Shinrin-yoku även känt som Forest Therapy). Älskar att promenera i skogen vid bra väder. I alla fall.. dök jag på denna orm. Tror det är en kopparorm va?

Först låg den helt stilla, och myrorna liksom klampade runt den, den rörde bara lite på huvudet när dom petade vid ögat så jag trodde den var döende först. Men sen vips blev det fart på den. Har en liten film på den längre ner. Hua.. Ända sedan jag blev biten av en liten huggorm är jag lite nojjig för ormar, för dom är så svåra att se om det är massa löv, grenar och sk-t. Ändå försöker jag alltid se var jag sätter fötterna för en liten huggorm är hypersnabb och jag fick riktigt ont av dess bett. Blå ljusblå om hela benet typ och svällde upp. Bästa tipset UNDVIK.
Inte såå lätt att se om man kommer gående i skaplig fart..
Sägs (enligt uråldrig sägen, närååå) att det är en benlös ödla det här och att dom kan tappa svansen. De kallas därför kopparödla minst lika ofta som dom kallas kopparorm. På engelseka kallas de slow-worm av någon anledning, ja eller legless lizard. The things you learn here.. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar