2016-09-02

Hos tandhygienisten... (prat om tandvård)

Hade en ledig dag, yaj.. och vad hittar jag då på?? Hoppa fallskärm? Neh, jag går till tandläkaren, hahah. Så jälllaaaaaa tråkig... WTF?!.. Jo, men allvarligt, det var dags nu.. Kunde inte skjuta på de längre..

Försökte få tid på ett annat ställe först men där var så lång kö och här på Smile (källgatan) gick det bra att boka en vecka i förväg.
Receptionen där man pröjsar. Finns lite tandborstar och tandkräm osså.

Tidig i vanlig ordning eftersom jag h--tar att stressa bara för att man är sen..
Kvitto. Pris 1150 kr för 35 min. De måste tjäna grova pengar dom här lirarna.. Lite väl dyrt för att man ska gå alltför ofta dont ya think?
Tandläkaren
Jag var senast hos tandläkaren 2007. Jag brukar inte ha hål så det är därför det blir sällan. Innan dess var där typ 1997 heheh. Japp, de flesta blir chockade när jag berättar detta, hahah. Dessutom är jag ju lite nojjig och skeptisk (som ni kanske märkt), litar inte alltid på auktoriteter osv... . När jag sist besökte tandläkaren så behövde jag gå till tandhygienist fick jag veta för det fanns mycket tandsten sa hon.
Förr gjorde dem ju tandundersökning och tandsköteri på samma gång, men nu ska de göras mer business och delas upp tydligen. Gah! Kanske tandläkaren är för fin för att göra rent tänderna.. who knows..

I varje fall och emedan..

Idag kände jag pulsen slå ända upp till skallen när jag satt där i väntrummet, lite nervös över den kommande domen, men det gick bra. Fick en duktig tandsköterska och tänderna verkade vara i bra skick. Hon såg inte ens chockad ut eller nått. Det här var hos Smile i Västerås. (Tidigare Thea Tandhälsa)

Innan jag skulle till tandläkaren sökte jag runt vad det skulle kosta nu för tiden. Men hittade inte så mycket info, så jag tänkte att jag dela det jag fick veta för er som är nyfikna.

35 minuter för 1150 kr. Tandvårdsbidrag på 300 kr får dras av eftersom jag inte varit till tandläkaren på över 2 år. Det är annars 150 kr/år för dom i min ålder.
Min mängd tandsten var normal fick jag höra idag. Har faktiskt själv petat en del med tandpetare och även med ett fint ett ”lödverktyg”. :-) (DIY-style efter att ha Youtubat hur man ska göra)

Tandhygienist, vad som ingick.
Allmän kontroll. Ta bort tandsten, ultraljud, saltlösningsslipning (ta bort missfärgning), tandtråd, och polering.

Hon (Maria) hittade 2 grå områden som kan vara hål, en på vardera sidan där bak. Behöver röntgas för att avgöras sa hon. Hon lät inte lika säker på slutet av undersökningen men om det skulle vara hål vill dom laga med plast innan det går för långt så att det behöver rotfyllas. Jag har haft ett grått område på ena sidotanden länge, men de har inte hittat något hål tidigare. Jag har faktiskt aldrig haft ett hål så vitt jag minns. Och ändå käkar jag mycket skräp ibland (godis, söt, surt osv.), konstigt att de håller så bra, men jag borstar tänderna noga och rätt ofta. Ibland ett par gånger per dag. Tycker nämligen om att känna mig ren i käften. men akta er för att svälja, tydligen inte alls bra de som är i tandkräm.

Vita tänder?
Jag frågade även om tandblekning. Filmstjärnorna har ju numera så fina vita tänder, nästan allihopa. Tandblekning har minst sagt blivit populärt! Och visst kan hålla med, det är det fint med vita tänder. (om det inte är farligt på något sätt)

Tandblekning, grundpaket 3000 kr
Då gjuter dom en skena utefter ens tänder och sen har man denna skena med ett visst ”gel” över natten. Tandskenan kan sedan användas fler gånger och man behöver bara köpa gelen, typ nästa år. Viktigt dock att det inte finns något hål eller smutsigheter innan man applicerar gelen sa tandhygienisten.
Det skulle inte vara det minsta farligt fick jag höra, i alla fall om jag gjorde behandlingen hos dom. ”Det är utprövat nu”. Ja, de är duktiga på att sälja, men låter ju vettigt. De gör rent tänder innan applicering av gelen osv.

Nepp, nu måste jag försöka göra lite nytta, laga punka på en av Sthlmcyklarna, åka och köpa ny slang osv. Herrå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar