2016-09-16

Aspirerande minimalismtänk

Varför är jag en aspirerande minimalist?
Tror det är friheten som är största skälet. Ni som följt min "resa" vet att jag nästan gick in i väggen av prylar och stagnation för X antal år sedan. Kom till ett läge där jag kände att prylarna nästan kvävde mig. Som om de vore en boj runt min fotled. Prylarna begränsade och gav en viss ångest. Prylar låser fast och skapar sysselsättning i form av att man blir någon slags materialförvaltare. Visst du blir duktig på prylar, men det är inte utvecklande vad gäller t.e.x visdom. Prylarna och intresserna tar för mycket tid helt enkelt. För mig var det någon slags flykt bort från att behöva möta "tomheten", reflektioner osv. Jag såg alltid till att vara sysselsatt med något.
Rensningen har stannat av lite för egen del, för det finns inte så mycket "onödigt" kvar att rensa. Jag vet bara att det känns befriande att jag nu mera inte är speciellt fastlåst av prylarna. Och att det finns mer tid för personlig utveckling och mer tid att försöka förstå omvärlden.

Här är några tips!

  • Gör en lista av saker du inte behöver. Sälj eller rensa sedan
  • Gör dig av med dubbletter (köp istället grejerna när du behöver dem)
  • Se till att ditt hem är i någon mån ”clutter-fritt”
  • Omfamna regeln 1 in lika med 1 ut.
  • Bo inte större än du behöver (= mindre utgifter för fasta utgifter (boende) och mer över till andra äventyr, alternativt bättre boende eller mindre arbete, din familj etc)
  • Bli medveten om ditt beteende, dvs när du fokuserar mycket tid på prylar. För mig går det i perioder, ibland kan jag göra mycket research inför olika alternativ. Ibland inga pryl sug alls. Agera inte förrän du riktigt tänkt igenom att du gör ett bra val. Ibland måste man bara testa för att få veta. Det finns en tid att fundera och det finns en tid för att agera och få veta.
  • Var medveten om att det biologiska i oss gärna vill samla, för det var så vi överlevde förr. Idag är det inte lika nödvändigt, åtminstone så länge ekonomin inte går in i fritt fall.
  • Motivation till att rensa? Gör ett mål där du behöver bli med mindre prylar för att det ska gå att genomföra. T.ex. sätt upp ett mål om att flytta till mindre.
  • Gör ett åtagande (commitment). Ett åtagande följer man tills det är klart, om man har integritet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar