2015-07-21

Svårrensat objekt, egentillverkad elektronisk klocka

För ett antal år sedan gjorde jag en elektronisk klocka. Jag hittade idén i en elektroniktidning och eftersom jag vid tillfället höll på och plugga till civilingenjör i elektronik tänkte jag att det kunde vara ett kul projekt att göra.

Anledningen till att jag skriver om det här på bloggen är för att det här är ett objekt som var lite extra svårt att "dumpa" då jag investerat mycket tid i detta. Som alltid är det lite extra svårt att "dumpa" saker som man investerat mycket tid i.
Jag kan berätta att jag bland annat gjort kretskorten, beställt delar (såklart), programmerat picprocessorn, löda ihop konstruktion osv. Nu fanns koden för pic-processorn redan gjord (i tidningen), så det var bara och ladda ner i princip, men ändå. Ett sånt här projekt tar mer tid än man tror. Tro mig! Och även om det är lite kul att pula med så kan man fråga sig om det är fruktsamt sätt att spendera sin tid på detta sätt.. (ifrågasätt alltid!) Det som är bra är ju att pulande ökar ens kunskap, men för att få något tilllbaka så måste ju kunskaperna användas för att konstruera något som andra vill ha, något som jag aldrig kom så långt med. De är här de s.k.10000 timmarna kommer in, och då måste ett genuint intresse finnas..

Sist jag testade klockan verkade den inte fungera. Så nu fick den gå, jag hade såklart kunnat lagat den, men orka liksom. Jag har ju ingen större nytta av den så att säga.

Förövrigt har jag ju lagt ner elektronikintresset och gjort mig av med de flesta prylar som hör till dettta så att lämna klockan känns rätt. Ett avslutat kapitel, även om det var svårt att ta det beslutet.

IT´S TIME! med andra ord. Time to let it go.
Elektronisk klocka med en pic-processor som grund för tidsräkning.
Det som styr klockan är en en kristall som sedan picprocessorn använder för att räkna tidscykler, på så sätt bygger man upp sekunder, minuter, timmar osv. Men då kristallfrekvensen inte var riktigt optimal så räknade denna klocka fel på ett par minuter i månaden och gick för fort. Shiftregistrena används för att tända olika ledlampor i 7-segmentsdisplayerna. Picprocessern har ett antal in och utgångar som alltså kan styras utifrån tex input från knappar osv. Klockan hade även en liten högtalare så man kunde ställa ett larm.

Klockan framifrån. display och diverse knappar för att ställa in den, snooze osv.
Klockan framifrån. display och diverse knappar för att ställa in den, snooze osv.

Klockan mer i närbild. 7-segmentsdisplay med små led som tänds upp med hjälp av shiftregister ic-kretsar som styrs via picprocessorn och dess assemblerkod.
Klockan mer i närbild. 7-segmentsdisplay med små led som tänds upp med hjälp av shiftregister ic-kretsar som styrs via picprocessorn och dess assemblerkod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar