2015-07-02

Hitta ett ställe för sitt Tiny House?


Tänkte jag skulle filosofera lite kring hur man kan hitta ett ställe att ställa upp sitt ”Tiny House” på hjul. Ja alltså bara rent spekulativt, som en övning.

Ibland får man ju intrycket att Sverige tillhör byråkratins högborg. Det mesta är reglerat. Jantelagen signalerar att ingen ska sticka ut. Här får man känslan att ingenting som sticker ut från det vanliga tillåtet. Detta märkte jag tydligt när jag i min ungdom ägde en husvagn som jag försökte ställa lite här och där. Utan tillstånd, big problem. Men det är en annan story.

Nåväl, låt oss ponera att vi skulle annonsera efter en plats och ta problemen som eventuellt dyker upp. Trots allt så måste ju någon börja för att göra det onormala möjligt.

Som inspiration till det här inlägget läste jag nyligen Mariah Coz artikel (som du finner här) när hon sökte en plats att ställa sin lilla husvagn. (Hon verkar i USA och är känd bland annat för sin ”Comet Camper” som hon renoverat och grejat med).
Jag har försökt mig på en översättning av hennes annons, för jag tyckte den var väldigt bra, förhoppningsvis kan de ge inspiration för Tiny House on wheels byggare som söker ställe att stå på:

---- Försök till svensk översättning av Mariah Coz brev, från www.cometcamper.com ---- ----

Hej!
Jag letar efter ett ställe att parkera och bo i min lilla ”vintage” (klassiska) släpvagn, antingen i centrala MA eller i närheten. Jag bor i en liten 16 fot 1960 Avalon vars namn jag gett KOMETEN. Hon är ett skolprojekt och mitt lilla hem. Om du är intresserad av sånt här, så är hon en släpvagn som är retro-utrustad för att vara off-grid med hjälp av helt återvunna / hållbara material.

Här är vad jag skulle behöva i en livssituation:
Tillgång - Jag skulle behöva kunna dra den till antingen en gård eller någon slags uppfart. gården / uppfarten ska vara ganska platt-ish.
El - Behöver bara köra en förlängningssladd till henne tills solcellssystem har installerats. Jag har 3 glödlampor och använder mycket lite ström, eftersom allt manövreras manuellt är så mycket som möjligt förberett för att leva heltid på solenergi.

Vatten: Med några dagar mellanrum behöver jag fylla upp min färskvattentank med lite vatten från slangen. Jag använder mycket lite vatten, eftersom kranen är en handpump (gör dig mycket medveten om hur mycket du använder!) Och toaletten är vattenfri.

Dusch: KOMETEN har ingen dusch. Jag skulle antingen be att kunna inrätta en semi-permanent sol dusch situation, eller att jag har tillgång till din hus-dusch på de villkor du känner dig bekväm med. Jag är flexibel.

Internet: Jag skulle helst ha tillgång till internet från ditt hus, om det når ut till där jag är. Om inte, ingen stor affär, jag får klura ut något annat.

Kompost: Jag har en komposterings situation och det skulle vara bra om du hade en kompost som jag kunde använda / hjälpa du fylla. Alltså fullt avslöjande; jag använder en anpassad urinsorterande mulltoa. Vätskorna skiljs från de fasta ämnena i denna situation. Varför berättar hon för hela staden om hennes toalett!?! Du kanske frågar. Om du komposterar mänskligt gödsel på din fastighet, skulle det vara ett plus. Om inte, kan jag ta det någon annanstans för att kompostera det :)


Ersättning:
Som jag nämnde, jag använder mycket lite funktionalitet, ett par watt-timmar om dagen och ca fem liter vatten om dagen, om ens det. Jag skulle vara glad för att täcka denna bruksnytta, plus dela Internet om jag är nära nog att använda din. Plus att jag skulle vara glad att betala en avgift / hyra för parkering i din trädgård / i din uppfart, som en parkeringsavgift. Vi får räkna ut något!

Helst letar jag efter en plats där jag kan fortsätta att arbeta på KOMETEN lite. Alla de stora saker är redan gjorda, men det kan finnas dagar när jag behöver ta fram cirkelsågen för att göra ett projekt eller bygga något.

Dessutom, jag gillar att leva tillsammans och har bott på så sätt under en lång tid. Jag skulle älska att vara en del av ett hus som en riktig medlem av en gemenskap, men bara bo utanför i min lilla balja. Jag är verkligen öppen för alla situationer trotsallt!

Tack, jag vet att det är en udda begäran. Jag svär min trailer är inte skräp, och att bo i en släpvagn är verkligen häftigt och kommer inte att få dig att se galen ut!

----Slut på hennes annons -----

Hon skriver att hon fick många svar på sin annons. Folk vill hjälpa till! :-)
Skulle jag ha en tomt skulle jag tycka det vore intressant med någon bra person som kan hålla lite koll, plus att man tjänar en slant på det hela. Men allt beror såklart på personen. Man får ju ha förståelse för att folk är rädda för att bli med någon opålitlig pundare ute på tomten som det är svårt att bli av med. Bra referenser lär inte skada.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar