2014-08-02

Testat att sova i hammock, utvärdering..


Japp, då har jag sovit en natt i en av mina hängmattor, även kallade hammock om vi ska vara internationella. Då det har efterfrågats ett utvärderande test av en läsare av den här bloggen kommer här ett sporadiskt försök. Yes, I always deliver. :) Håll till godo!

Värmeböljan som varit sista veckorna gör att man måste ligga lågt (då värme stiger) och då lämpar sig dessa skapelser väl.

Varför testa detta med att sova i en hammock då?
- Jo, för att vissa påstår att det är det absolut skönaste sättet att sova på! Såklart att blir man nyfiken då! Kan man sova bättre blir huvudet piggare, lättare att lära sig och sägs även minska risken för Alzheimers. Det är framförallt djupsömnen man vill åt. Förövrigt har jag svamlat om hammockar tidigare, här och här.

Jag valde att sova i den blågrå Hammocken på bilderna nedan. Tyvärr sov jag riktigt oroligt. Kanske för att det var första gången... Men jag behöver min sömn så tyckte det var lite frustrerande att det skulle vara så svårt att somna. I övrigt fick jag inga problem med ryggen eller så. Jag tror alltså att det kan fungera, men det behövs experimenteras mer med andra modeller och kanske ett större stativ. Det är lite dåligt med betongväggar att sätta fast öglor för hängmatta, så därav att det blev en modell med stativ. Stativet går att fälla ihop så det tar inte någon större plats.


Hammockstativet är nästan 4 meter långt.
Här syns den hängmatta som har pinnar vid
upphängningsanordningen. Detta gör det svårt att ligga
diagonalt och hängmattan lämpar sig bara att ligga i några timmar, då man ligger som en banan och ryggen och axlarna trycks ihop väl mycket.

Att ligga på sidan är inte något skönt. För övrigt är bokhyllan i bakgrunden utrensad och nu till salu ;)

Magläge är inte att tänka på! Backbreaker med nyllet i tyget!  Möjligen är det bra om man tränar på att gå upp i "brygga" (gymnastikövning). Näh, ligga på rygg är det enda som fungerar. Men i denna typ av hängmatta går det bara att ligga några timmar i stöpet (bekvämt det vill säja).

Efter att ha läst på Internet verkade det vara den hängmattan utan pinnar som man skulle ha för att kunna ligga diagonalt. En större bredd av sängmattan var också viktigt! Så därför inhandlades följande hammock in. Den är av fallskärmstyg och är ca 150 cm bred. Det går ganska bra att ligga diagonalt, även om det nog vore bättre med ännu bredare hammock och längre än 4 meter mellan krokupphängningen.

Den här modellen av Hammock är inte något skönt att ligga på sidan heller.

Här ligger jag lite halvt om halvt diagonalt. Det är riktigt skönt och man omsvärmas av hängmattan.. Något ihoptryck känner sig dock axlarna även i denna position.

Hur skönt som helst att ligga och gunga lite och reflektera över dagen. Låta luften svalka då kylan lägger sig lågt när det nu är så varmt ute. Stjärnorna ville inte riktigt visa sin uppenbarelse än.



Väljer jag då att sova i en Hammock framöver? Näh, jag kommer dock troligen fortsätta att ligga i zenmässig, jordnära stil. Dvs på en Ikea-madrass på golvet tills det blir svalare och ok att sova uppe i loftet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar