2014-06-11

Fixa rinnande och spolande toalett (DIY). IDO

Höll på att bli galen på toaletten som spolade var och varannan kvart! 
Det är förstås på natten som den där j-la toaletten hörs något enormt. "STOMP och sen ett porlande av vatten). Om och om igen. Vet inte hur många gånger jag vaknat av toaletten måste fylla på vatten i sin reservoar. Detta gör den helt automatiskt. Jag har stört mig på den där j-äla toaletten i säkert minst ett halv år.
När man inte har tystnaden så lär man sig uppskatta den! Jag uppskattar verkligen tystnaden. Jag vill i alla fall ha möjlighet att påverka den. Höga ljud kan göra mig smått galen!

Häromdagen var det som att dammen brast, I´ve had enough!

Bestämde mig för att försöka mig på ett DIY-hack. Jag menar..Borde väl vara inte så svårt? Hår svårt kan det vara liksom?  Jag beklädde mig i en optimistisk livssyn (kan man säga).

Just Deh. Inte så svårt alls skulle det visa sig. Heh.

Vet ni att toalett kan kallas för vattenklosett också. Coolt, eller hur!?. Nästa gång ska jag fråga om jag får låna vattenklosetten. Heheh!!
Måste vara därifrån Water Closet (WC) kommer ifrån. -- Dagens filosofiska djuping.

Nevermind, tillbaks till tråden.
Gummit till ventilen var nerbrackat ungefär som en blåmes med förstoppning. Det hade fastnat avlagringar där som gjorde att ventilen läckte vatten. Se det lite som ett sipprande vattenfall fast i miniatyr. Nästan som att små stenar av oigenkännliga molekyler satt fast på gummipackningen.
To Recap. Det dåliga gummit gjorde att det läckte vatten ner i dumpgärsen (toaletten). Reservoaren behövdes således fyllas upp efter ett tag (pga av allt läckage SÅKLART) och det var alltså detta man hörde och förbannade natten lång. Vänta.. Låt mig förklara lite mer. Det sitter en flottör som känner av nivån i reservoraren och öppnar en annan ventil för inströmning av vatten till reservoaren. Är alla med på tåget?

BRA!

Okey, första bekymret var att knäcka hur man fick bort "hatten" till toaletten, även kallat lock (i lekmannatermer). Googlade lite på toalettillverkarnamnet men kom upp kort. Testade då att dra pluppen som man spolar med rakt upp. Vips så lossnade den och vi gjorde framsteg.
Nu blev det lättare. Det gick att gänga loss den bit som höll locket på plats. Sen var det bara att lyfta av "hatten" och ta sig en titt. First time you know.

Såg lite komplext ut till en början, men sen började jag lägga ihop ett och ett.


Den klurigaste biten var att förstå hur man skulle få bort locket! På den här IDO toaletten visade det sig att det bara var att dra loss spolknappen uppåt. Sen gänga bort den runda plasthylsan. Enkelt när man vet hur.
Efter att ha tagit bort plastattiraljerna ovan var det klart att lyfta bort locket eller "hatten" som det också kallas.

Här syns boven i dramat. Gummipackningen är nu rengjord och börjar se bra ut (allt är relativt). Vi har dom positiva glasögonen på.. Funktionen är att packningen ska hålla tätt så att det inte rinner vatten till toaletten när det inte spolas. Trycker man på handtaget så öppnas "ventilen" mot toaletten och spolvatten kommer (förutsatt att reservoaren är fylld förstås).

Gummipackningen sitter alltså mot det stora hålet som vi ser i mitten. I det stora hålet forsar vatten som används för "spolning" i toaletten. Till höger syns flottören som bestämmer när vatten behövs fyllas i reservoaren (sker automatiskt så fort nivån fallit tillräckligt), alltså den behållare vi ser på bilden.
I mitt fall var gummipackningen full av avlagringar som gjorde packningen otät. Efter rengöring av packning så blev det tät och det slutade att rinna.


Ett enkelt sätt att stänga av tillförseln av vatten under rengöring av gummipackningen. Bara vrida ventilen tvärs emot riktningen för att stänga. Detta stänger såklart av all vatten till toaletten.

Allting tillbaks på plats (och rengjort) och dags att testa så att spolmekanismen fungerade helt innan locket sattes tillbaka. (när locket sen var på plats så skulle det visa sig att den inte fungerade (trots allt), så fick plocka bort igen..)
Kanske denna illustration kan hjälpa någon, hoppas det! :-)

Herrå!

13 kommentarer:

  1. Blev inte klok på hur man fick bort locket, denna beskrivning hjälpte mig att renovera WC. Tack som fan!

    SvaraRadera
  2. Va bra. Kul att det var till hjälp! :)

    SvaraRadera
  3. Leif Blomlöf2016-01-31 11:22

    I mitt fall fick jag verkligen ta i för att lyfta upp spolknappen. Dessutom behövdes det 12%-ig ättiksyra runt plasthylsan under 30 minuter för att kunna gänga upp densamma.

    SvaraRadera
  4. Leif Blomlöf2016-01-31 12:11

    Vill tillägg att utan Per-Gunnars fina beskrivning hade jag inte kunnat genomföra hela operationen, så ETT STORT TACK!

    SvaraRadera
  5. Tack för denna guide om hur man får bort locket!

    Du skriver på slutet "(när locket sen var på plats så skulle det visa sig att den inte fungerade (trots allt), så fick plocka bort igen..)". Jag har samma problem... haha
    Har jag rengjort sönder packningen tro?

    SvaraRadera
  6. Kul att den är till någon nytta :)

    Det som strular på den här kanten är mer själva mekanismen när man trycker ner spolknappen (det gula "smäcket"). I mitt tycke väldigt dålig och plastig konstruktion (som har en tendens att lossna i sitt fäste, och då icke fullgör spolrörelsen). Spolningen fungerar annars som den ska.

    Nu var det länge sedan jag gjorde detta, men packningen är väl bara den som gör att blir tätt och ser till att det slutar rinna för ständig påfyllning av vatten reservoaren, eller.

    SvaraRadera
  7. Hej och tack.
    Fixade min på 15 minuter. Köpte ny packning och satte dit.
    Björn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Björn!
      Vad köpte du för packning och var hittade du den?
      Jag beställde en (https://www.evbutiken.se/bottenventilstatning-seven-d) som verkar vara för liten så att det fortsätter att läcka.

      Jan

      Radera
  8. Tack, fattade inte att man bara kunde dra av knappen :D

    SvaraRadera
  9. Tusen tusen tack. Fantastisk bra. Funkade MED EN GÅNG. TACK M V H

    Rita

    SvaraRadera
  10. Tack för en bra guide, hade ingen aning om att man skulle göra så för att få upp locket, problemet med min toalett är att den står och fyller fast den är fylld så de läcker ut lite vatten från cisternen ibland. kanske får köpa ny packning istället

    SvaraRadera
  11. Toppen tack för denna beskrivning - inte klarat mig utan!

    SvaraRadera
  12. Supertack! Jag har fått bort allt och rengjort men måste byta packning.

    SvaraRadera