2014-04-06

Hur man lagar sprickor och hål i tak och väggar


Jahaa.. Hur gick det med lagningen av taket?
Jag förstår att ni är många som ivrigt väntat på detta inlägg.. Vi kan ju inte bara köra djuplodande inlägg på den här bloggen. Lite DIY (Do It Yourself) måste vi hinna med också!

- OK, jag ska inte hålla er på halster längre.

Lets get down to business!
Spackling av tak och vägger. Fixa sprickor och hål på ett smidigt sätt.
Så hur såg det ut från början? Så här! Skadan som elektrikerna hackat i taket efter tafatta försök till att lokalisera elkablar.. Detta skulle alltså spacklas till på något vänster. Det verkade inte vara någon ström i elkablarna (jag kollade faktiskt), så planen var att spackla över alltsammans.

Casco Husfix 3676, är relativt lätt att slipa. Till höger lite Krokig krokar till ett annat projekt.
Efter diskussion med kunniga kollegor (och lite egen research) kom vi fram till att Casco Husfix 3676 skulle bli bra. Det finns minst två varianter av husfix, varav denna är betydligt lättare att slipa. Det ska även gå att skruva i detta spackel. (står så på förpackningen i alla fall). Förmodligen fungerar det även med vanligt finspackel, men jag tyckte detta verkade bättre!

Det här tror jag är andra appliceringen. Börjar ta sig. Slipade ner de större utstickande partierna.
Jag tog bort kåpan och försökte flytta undan elkabeln så gott jag kunde. Jag blandade sedan till "Husfixen" med 4 delar vatten och 1 del "husfix" (hoppas jag minns rätt, står på baksidan av kartongen om inte annat). Jag använde en plastbunker från dagens lunchsallad att blanda i (skulle ju ändå kastas).. Sen var det bara att blanda detta tills man fick en fick en lagom "smetig" konsistens. Det går bra att använda en sked från besticklådan att "vispa" med. (Lätt att diska av OM du inte väntar för länge.)
Vid anbringan av spacklet till taket gick det inte bra.. I början ramlade större "kockor" ner från taket... Var beredd på snabba sidoförflyttningar! LÄGG UT TIDNINGSPAPPER UNDER!!
Tillslut började "skiten" fastna trots jordens inverkande dragningskraft. Tog lite spackel i taget och lät torka  ett par dagar innan det var dags för nästa omgång..Det blev totalt 4 omgångar spacklande. 

Klart! Här är taket färdigslipat och väntar på lite matt takfärg.
Nästan klart! Blev ytterligare en spackling efter denna bild då jag upptäckte fler sprickor, men saknar bild på det. Ungefär så här blev det efter lite slipning! Nu återstår bara att inhandla lite vitmatt takfärg och sätta tillbaka kåpan över elen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar