2014-04-16

Äta aprikoskärnor mot cancer?

[OBS!, jag tar inget som helst ansvar för detta innehåll! Jag bara berättar vad jag gör. Jag har inte forskat i ämnet bara lyssnat på andra. ]

Brukar ni äta aprikoskärnor?

Enligt vissa ska detta vara bra mot cancer. En del hävdar att cancer uppstår på grund av brist på en viss vitamin, närmare bestämt vitamin B17. Tänk om det faktiskt ligger någonting i det? Aprikoskärnor och även i viss mån äpplelkärnor innehåller denna vitiamin.Äppelkärnorna ska tuggas, men man ska ha klart för sig att de innehåller inte lika mycket B17 som aprikoskärnor.

Vart har jag då snappat upp detta då? Mannen heter:
Edward G. Griffin
Han har bland annat skrivit: World Without Cancer (som jag tyvärr ej läst)

Jag uppmärksammade Edward i andra sammanhang och märkte att han är mycket kunnig inom de områden han forskat i. När jag även upptäckte att han forskat mycket i ämnet cancer, tänkte jag att det kan ju inte skada att testa... Jag har käkat det ett par år och inte märkt av någon försämring i alla fall.
Edward menar på att hela läkemedelsindustrin gjort allt dom kan för att tysta ner detta simpla alternativ. Läkemedelsbranchen skulle ju då gå miste om stora summor pengar..

 Nåväl, var och en är sin egen lyckas smed.


När det är "säsong" av aprikoser brukar jag köpa på mig ett gäng och spar sedan kärnorna. Sen låter jag torka kärnorna så har jag över vinterhalvåret (när det brukar vara lite dåligt med hela aprikoser (inkl kärnor i matbutiken)..
Kärnorna knäcks sedan med en vanlig nötknäckare, se bild. Det ätbara finns längst inne i kärnorna. Skalet är nämligen stenhårt och det käkar jag inte.
Det sägs också att man ska vara försiktig med att inta vitamin B17 i större mängder om man redan är angripen av cancer då man kan påverkas av nerbrytningsprocessen. Ibland kan cancern också gått för långt, så att äta B17 görs bäst i förebyggande syfte (som jag har förstått det hela).

Här till vänster ser ni det som är ätbart och är det som blivit kvar efter "nötknäckningen" av en kärna. Ser lite ut som mandel och smakar lite bittert.
Här syns lite av det vita när en liten tugga blivit tagen.

Min mamma dog i cancer när jag var ung, hon åt inte aprikoskärnor eller äppelkärnor. Vi visste inte detta då.  Kanske hade det hjälpt..

Var rädd om er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar