2014-01-04

Riktning och ledstång att hålla sig i

Villrådighet, vilsenhet, påverkan. Vad är viktigt i mitt liv egentligen?

Jag ska erkänna, jag är väldigt påverkningsbar av andra människor. Det kan skapas tillfälliga sug efter ditt och datt när jag umgås eller ser något som influerar mig..Som jag tidigare i mina yngre år gärna agerade på. Därav tidigare en massa intressen och framförallt mycket prylar.

Idag vet jag att det för mig är viktigt att i viss mån isolera mig stundtals för att höra den inre rösten om vart jag är på väg och vad jag vill. Tex har jag sista åren åkt iväg själv på olika roadtrippar med bilen (på somrarna). Då brukar jag få mycket tid att fundera på vad som känns viktigt och meningsfullt i mitt liv. Hur bra som helst att reda upp all röra inuti huvudet. Folk i min närhet tycker säkert jag är rätt konstig som åker iväg själv osv, men vem bryr sig, inte jag i alla fall. Har man bara tur med vädret brukar dom där roadtripparna bli kanon!

Eftersom jag kommit underfull med att jag är väldigt påverkningsbar behöver jag gärna lite riktlinjer som jag ska följa när vardagen springer på som mest.
En utstakad riktning, något att hålla sig i när det blåser. Inspiration, visdom, vägledning.

...Så jag brukar göra lite "vägledningskort" som jag skriver ut från datorn och sen laminerar (i en lamineringsmaskin).

Så här ser dörren till lägenheten ut.. :) Många lappar blir det.

Detta har jag även i bilen, vid toaletten osv.. allt för att ha en ledstång att hålla i när vilsenheten gör sig påmind.


Lägenhetsdörren där jag bor.. små inspirationstavlor med "bra" saker som jag sammanställt från kloka människor, för att påminna mig själv om vad jag "vill".


4 kommentarer:

  1. Q säjer: Jag har mina " ledstänger " på kylskåpet:) Just begreppet ledstång som du även använde i ett annat inlägg är ju ett konkret och bra verktyg för att hålla sig till det man tycker är viktigt, det ska jag använda. :)

    Behöver själv stora marginaler i vardagen att tänka, läsa, samla mig, för att ha koll på vad det är jag vill egentligen. Mycket ensamtid....även andra i min släkt är såna, så det är en tämligen självklar sak.....förundrades senast idag över kollegor som inte kunde sitta ens en halvtimme och äta lunch i ensamhet och tystnad utan att få panik, jamen vilken fattigdom! ( Sorry nu dömde jag dem, men ville mest visa på hur olika människor kan vara :) )

    SvaraRadera
  2. Smart att använda plural, det låter ju mycket bättre med "ledstänger"! :) Ja just ja, kylskåpet är ett bra ställe också. I mitt fall sitter det lite texter om "hur man rensar" för att kunna flytta ombord på en båt eller något i den stilen, heheh. :)

    Detta nästkommande må låta högtravande... men.. Tror nog att man behöver mycken egentid för att ens hinna ramla in på de olika nivåerna som finns. Alternativt få i sig kunskapen via föräldrar/kompisar eller andra som uppnått någon form av "upplysning" (men jag tror personligen inte att det är så vanligt). Har man börjat hitta någon ny nivå, så blir man väldigt nyfiken på att hitta en ny (eftersom man har stor nytta när man lyckas med det). Hade jag inte haft tid att läsa alla böcker skulle jag ju inte vara där jag är idag (även om det känns som jag bara är i början av den här resan). Tror man också behöver mycken egentid för att hinna fundera ut vad man vill få ut av livet. (även om jag kanske själv intellektualiserar lite väl mycket)

    Tack också för Internet! Man märker ju att det finns andra som är lika en själv :) . Man kanske inte är så "udda" trots allt. :) Å andra sidan har man ju antagligen försakat annat, men men (you can´t have it all).. Vi människor har ju hamnat i en tillvaro som skiljer rätt markant från våra förfäder (flera tusen år tillbaka) och dem flesta inser säkert inte ens hur vilsna dom är. Men huvudsaken är kanske människor lyckliga ändå och då är det väl bra med det.

    Apropå att inte kunna sitta ensam en halvtimme. (Um.. Hua va hemst att möta tomhet, typ *ironi*). Inte kunna åka ensam till stranden, or what ever. Det har jag inga problem med. I det fallet skiter jag i vad folk tycker. Jodå, har också varit där jag inte velat göra saker själv, eller tider då jag fyllt upp livet till max för att inte få tid att "tänka efter".
    Jag har också lagt massa tid på att titta på "sport" för att kunna hänga med i snacket i skolan eller på fikarasten. Allt för att anpassa mig för att passa in, känna gemenskap osv... Nu.. inte längre ... så ... mycket... :) TITTA!! Jag har också börjat köra med massa punkter nu Q! :)

    Jag är fortfarande lite av en rastlös person (i alla fall vad gäller tidslösande), men förstår nyttan av att "ha tråkigt" ibland och har inga problem med vara i stillhet med t.ex. Yoga som en del säger sig ha osv.
    Oj, det blev långt det här. Ska försöka vara lite mer kortfattad i framtiden!

    SvaraRadera
  3. Q skriver vidare: Att hitta likasinnade är internet det bästa med, vissa delar i ens personlighet skulle inte komma fram annars ute i verkligheten...skulle krävas åratal i så fall och det är väl inte säkert tålamodet finns hos alla så länge...
    Sen tycker jag att internet är bra för mitt återupptäckta skrivintresse och ohyggligt stora behov av att uttrycka mig.....man får ju tänka klart innan man publicerar, och ingen "stör" ju under tiden liksom :)....
    Ser man på...prickarna fastnar lite i din text också! :) Bra symbolik för eftertänksamhet liksom.......lite av att skriva samtidigt som man tänker..... :)
    Fundera inte över att det blir långt, int gör he nå :)

    SvaraRadera
  4. Umm., det är väldigt befriande att "tänka på papper",, annars är det mest dimma däruppe :) (och ett olagt pussel)
    Å sen som du anbelöper (testade ett ord jag knappt känner till) så är det ju skönt att slippa bli avbruten som i ett samtal.

    SvaraRadera